Bu Blogda Ara

Alışverişlerinizde hangi mağazaları tercih edersiniz?

LÜTFEN DİKKAT

kaymakcioglupazarlama.blogspot.com



PAZARLAMA PLATFORMUNA HOŞGELDİNİZ

 

 

M.UFUK KAYMAKÇIOĞLU



Blog Arşivi

6 Temmuz 2010 Salı

MARKA-AMBLEM-SLOGAN

           MARKA-AMBLEM-SLOGAN                              

                          MARKA
      Benzer ürünleri yada hizmetleri başkalarının ürün yada hizmetlerinden ayırt etmek üzere kullanılan yada belirli bir hizmetin sunulması sırasında kullanılan AYIRT EDİCİ İŞARET marka olarak tanımlanmaktadır. Sözcükler, Sayılar, Harfler, Şekiller, Ürünün Şekli veya Ambalajı ile bunların birlikte sunuluşları marka olarak değerlendirilmektedir. 
     Marka koruması, ürün ya da hizmetlerinde marka kullanan marka sahiplerini koruyan bir sistemdir. Marka tescilinin amacı, özel yasa ile getirilen korumadan yararlanmak anlamındadır. Başkası tarafından kullanılan tescilsiz bir markanın, hak sahibi olmayan bir kişi tarafından tescil için başvuru yapılması veya tescil ettirilmesi hallerinde, gerçek marka hakkı sahibinin itiraz etme veya dava açarak tescili iptal ettirme yetkisi vardır. 
      Herhangi bir ürün için kullanılmak üzere bir marka seçimi sırasında dikkat edilecek en önemli konu, seçilen işaretin diğer markalardan farklı olmasıdır. 
     Marka tescilleri sırasında en önemli konu, markanın seçimi ile marka tescilinin kapsayacağı malların ya da hizmetlerin saptanmasıdır. Markanın başkaları tarafından tescil ettirilmiş ya da kullanılan markalardan ayırt edilebilecek şekilde farklı olması gerekmektedir. Marka tescilleri ile sağlanan koruma, tescil edilecek marka ve markanın kullanılacağı mallar ile sınırlı olduğu için, mal (ürün, eşya) listesi hazırlanırken, gerçek iş konusuna uygun olarak hazırlanmalıdır. 
     Markanın tescil tarihinden itibaren, beş yıl içinde mal listesinde yazılı mallarda kullanılması zorunlu olduğu ve markanın kullanılmadığı mal için, istek üzerine mahkemece iptal edilebileceği de değerlendirilme

                         İyi bir markanın özelliklerini şöyle sıralayabiliriz.
1. Kısa, basit, söylemesi   okuması kolay, kulağa hoş gelir olmalı, mümkünse tek bir söyleniş şekli olmalıdır.
2. Akılda kolayca kalabilmelidir.
3. Modası geçme olasılığı az olmalıdır.
4.Özellikle yabancı ülkelere de satılacak mallar söz konusu ise bütün dillerde kolayca söylenmelidir.
5.Malın şekline, ambalajına uygun olmalıdır.
6.Malın niteliklerine ve kullanış yerlerine ilişkin bilgi vermelidir.
7.Marka, özel isim olmalı, ulusal, ideal vb. genel isimler kullanılmamaktadır.

                              AMBLEM
      Amblem, çizgi ve resimle yapılan işaretlerdir ya da daha geniş tanımıyla "Ürün ya da hizmet üreten kuruluşlara kimlik kazandıran, sözcük özelliği göstermeyen; soyut ya da nesnel görüntülerle ya da harflerle oluşturulan simgelerdir". 

                                                    
AMBLEM ÇEŞİTLERİ

Harflerden Oluşan Amblemler : 
Eğer tek harften oluşan bir amblem söz konusuysa o zaman o harfin farklı olması kaçınılmazdır. Amaç farklılık olduğunda tasarımcı yeni bir harf formu arayacaktır. Birden fazla harften oluşan amblemlerde ise en önemli özellik dengeli kullanımları ve yine farklı olmalarıdır. 
 Biçimleriyle Firma Hakkında Bilgi Veren Amblemler: 
Bu tür amblemlerde sembollerden yararlanılır. Kimi sembollerin yüklendiği anlamlar vardır. Bu anlamlar çoğu sektör tarafından kendilerine mal edilmiştir. Dolayısıyle bir firmaya ait amblem tasarımı yapılırken firmanın ait olduğu sektöre özgü sembollerden yararlanılır. Örneğin Baykuş akıl, bilim bilgelik demektir ve eğitim kurumlarınca kullanılır. Bir de firmaların isimlerinden yola çıkılarak sembolik amblemler tasarlanır ki buna da örnek vermek istersek Pelikan markasının ambleminin Pelikan kuşu olmasını söyleyebiliriz. 

Harf ve Resimsel Biçimlerin Bir Arada Kullanıldığı Amblemler:
Formlarını harflerden alan ve firma hakkında imaj veren biçimlerden oluşan amblemlerin kombinasyonlarıdır. Bu tür amblemler, firma hakkında bir imaj verirken firma adının baş harfi ile de diğer firmalardan ayrılmasını kolaylaştırır ve akılda kalma yüzdesini artırır.


                                                    SLOGAN
Slogan markanın bir cümleyle kendini ifade etmesidir. Hedef kitlenize söylediğiniz ilk cümle sizi tanıtan ilk unsurdur. Kendinizi nasıl ifade edersiniz sorusunun cevabı sloganda gizlidir. 
Markalar için slogan seçimi çok önemli.

İyi bir slogan nasıl olur ve hangi özellikleri taşır? Bunu örnek sloganlarla açıklayalım:

Sade ve etkili: Slogan az sözle çok şey anlatma sanatıdır. Bu yüzden sade bir slogan seçimi, sloganın etkinliğini arttırır. Ama bunun yanında sade slogan bulmak ve bu sloganın etkili olması oldukça zordur. "Su hayat'tır"(Hayat su) hem sade hem de suyun temel işlevini vurgulayan gayet etkili bir slogan. "Connecting people"(İnsanları birbirine bağlar)( Nokia) iletişime ve Nokia'nın esas işine vurgu yapıyor. "Türkiye çöl olmasın" (Tema vakfı) ana amacını sade bir şekilde açıklıyor.

Orijinal: Sloganın orijinal olması rakiplerinden daha kolay sıyrılmasını sağlar. Markanın etki gücünü arttırır."Eskimiş çoraplarınızı atın, atamazsanız paspas yapın"(Jill) ile Jill, çok büyük bir yankı uyandırmıştı. Eskilerden kurtulun mesajını vurgulayarak yenilik sunduğunu anlatıyordu. "İmaj hiçbir şeydir, susuzluk her şey, susuzluğunu dinle" (Sprite) diyerek susadığımız zaman kendisini hatırlamamızı sağlıyor. "En değerli giysiniz cildiniz"(Arko krem) cildimize farklı bir bakış açısı getiriyor. "Önce hüplet, sonra gümlet" (Capri sun) hem meyve suyunu keyifli hale getiriyor, hem de meyve suyu kabını patlattırarak eğlence sunuyor tüketicisine. 

İddialı: Tüketiciler güçlü firmalara daha çok güveniyorlar. Bu yüzden sloganda firmanın gücünü belli etmesi ve bunu vurgulaması ona olumlu puan kazandırıyor. "Dünyanın 1 numaralı diş macunu "(Colgate) ben en iyisiyim derken, "Kek dünyasında tek"(Dankek) rakipsizliğini ilan ediyor. "En güzel çay, doğuş çay" (Doğuş çay)çayın en güzelini ürettiklerini belirtirken, "Çok oluyoruz" (Mavi jeans) diyen Mavi, Avrupa'da yakaladığı başarıya atıfta bulunuyor."İnternet eşittir Superonline" (Superonline) Türkiye'de internet çağının kendileriyle başladığını dile getirirken, "Bir dünya markası "(Beko) markasının vizyonunu iddialı bir şekilde ortaya koyuyor.

Uyumlu: Slogan markaya fayda sağlayacağı gibi zarar da verebilir. Bunu en net ürüne uymayan sloganlarda görüyoruz. Slogan ürününün temel işleviyle uyumlu olmalı. Aksi takdirde tüketicinin gözünde olumsuz bir imaja sahip olunuyor. "Lekelere düşman, çamaşıra dost "(Ace) lekeleri çıkarırken, çamaşırlarınızı yıpratmayacağını söylerken, "Form ye. Formda kal"(Eti form) formunuzu korumanın önemini hatırlatıyor. "Şampuanınıza servet ödemeyin"(İpek şampuan) ve "Toptan fiyatına perakende satış" (Bim) fiyatlarının uygunluğunu öne çıkarıyorlar. Bankacılığın güvene dayalı olduğunu "Güveninizin eseri"(Akbank) sloganı ile belirten Akbank, markasıyla gayet uyumlu bir slogan kullanıyor. 

Güvenilir: Tüketicilerin davranışlarını etkileyen en önemli faktörlerden biri güven. Tüketici güven duymadığı markayı tercih etmiyor. Güven ve para söz konusu olunca Robert Bosch'un "İnsanların güvenini kaybetmektense para kaybetmeyi tercih ederim" sözünü hatırlıyoruz. Bosch sloganında bunu öne çıkararak "Önce güven"(Bosch) diyor. "10 kata kadar daha uzun ömürlü"(Duracell) pilinizin hemen bitmeyeceği garantisi sunarken, "Kontrolsüz güç, güç değildir"(Pirelli) güvenliğin altını çiziyor."Tamek'se koy sepete"(Tamek)"bize güvenin, çekinmeden alın" diye yaklaşıyor tüketiciye.

Akılda kalıcı: Tüketiciler her gün birçok reklâmla karşılaşıyor. Bu durumda hatırlanabilir olmak ön plana çıkıyor. Bunun farkında olan firmalar ise genellikle kafiyeli kelimeler kullanarak hatırlanma oranını arttırmaya çalışıyorlar. "Aromadan başkasını arama"(Aroma) ve "Tek benzeri öteki teki"(Arow) uyumlu kelimeleri kullanarak hem kolay hatırlanıyor, hem de biz diğerlerinden farklıyız mesajını veriyorlar."Bu terlik, tam benlik"(Twigy) diyen Twigy, terlik konusunda öne çıkmayı tercih ediyor.

Farklı: Sloganlar özelleştikleri oranda başarılıdır. Klişe sözcüklerden kaçınılmalıdır. Çünkü klişe sözcükler tüketicinin alıştığı kalıplardır ve belli bir noktadan sonra tüketici duyarsızlaşır. Böyle olunca da etki gücünüz kalmaz."Kışkırtır!" (Slazenger) ve "Ben özgürüm" (Hazırkart) modern çağda özgürlüğün önemine dikkat çekerken,"Delikanlı kızlar, molped kullanır" delikanlı kızların markası olduğunu duyurup bu şekilde farklılaşmayı tercih ediyor."Faizsiz kazanç"(Al Baraka Türk) bankacılığa farklı bir bakış açısı getiriyor.

Olumlu: Tüketicinin seçim yaparken dikkat ettiği unsurların başında markanın ona ne hissettirdiği gelir."İnsanlar söylediklerinizi ya da yaptıklarınızı unutur, ama onlara ne hissettirdiğinizi asla unutmaz"(Maya Angelou).Tüketicinin zihninde güzel çağrışımlar uyandıran sloganlar tüketiciler tarafından olumlu algılanıyor. "İyi ki ona rastladım" (Bellona)yapılan iyi tercihlerin olumlu sonuçlar doğuracağını anlatırken, "saçlarınızın güzelliği gözlerinize yansır"(Duru şampuan)diyen Duru, bakımlı saçların önemine dikkat çekiyor."Mutlu et kendini!"( Eti browni)mutluluk gibi cazip bir teklifte bulunuyor. "Kirlenmek güzeldir"(Omo) kirlenmeye olumlu bir açıdan bakmayı tercih ederken,"İmpossible is nothing"(İmkânsız diye birşey yoktur.) (Adidas) isteyince başarabileceğinizi if

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder