Bu Blogda Ara

Alışverişlerinizde hangi mağazaları tercih edersiniz?

LÜTFEN DİKKAT

kaymakcioglupazarlama.blogspot.com



PAZARLAMA PLATFORMUNA HOŞGELDİNİZ

 

 

M.UFUK KAYMAKÇIOĞLU



Blog Arşivi

6 Temmuz 2010 Salı

MAĞAZACILIK-GÖRSELLİK-TANZİM VE TEŞHİR

                                       MAĞAZACILIK-GÖRSELLİK-TANZİM VE TEŞHİR

                                                           MAĞAZACILIK
"Mağazacılık, bir türlü bitmesini istemediğiniz binlerce işin toplamıdır. Bu binlerce işin amacı, müşterilerin güzel alışverişler yapması, eski müşterilerin gelmeye devam etmesi, yeni müşterilerin sayısının her geçen gün artması, çalışanların çok yorulması , ama hiç sıkılmadan keyifle çalışması, mağazanın, şirketin sürekli gelişmesi ve büyümesidir". Bu pratik tanımlamaya ek olarak mağazacılıkla ilgili şunlar söylenebilir: Mağazacılık, pazarlama faaliyetinin en son noktasıdır. Çeşitli aşamalardan geçerek müşterilere sunulmaya hazır hale gelen ürün ve hizmetler, mağazalarda son kullanıcı ile buluşurlar. Mağazalar, ürün ve hizmetlerin müşterilerle buluştuğu yerler ol maktan çok daha öte bir anlam taşırlar. Mağazacılık, müşterilere keyifli, eğlenceli, gereksinimlerinin karşılanacağı ve onları tatmin edecek bir ortamın yaratılmasıdır. Bunun için, yaratıcı, dinamik ve çok yönlü bir çalışmayı gerektirir. Mağazacılık bir dünya yaratmaktır. Kalite, hız ve her alanda uygunluk peşinde olan müşterileri etkileyecek, onlara bilgi verecek, ürünü tanımalarını sağlayacak, tedirgin etmeyecek, sürprizlerden uzak, güvence veren, rahat vakit geçirmelerini sağlayacak, son yılların gözde olan terimi ile "mutlu" olmalarını sağlayacak, beklentilerinin üzerinde tatmin olmalarını sağlayacak bir dünya yaratmaktır. Bu dünya yaratılırken, müşterinin gerçekten gereksinimi olan ürün ve hizmetlerin sağlanması, zengin bir çeşitlilik yaratılması ve kalite güvencesinin sağlanması ilk adımdır. Bu ürün ve hizmetlerin müşteriye sunulmasında, mağazanın yeri, cephesi, vitrini, malların yerleşimi, iç teşhirler, dekorasyon, açılış ve kapanış saatlerinin uygunluğu, ürün ve hizmetlerin zamanında hazır bulundurulması, fiyatların uygunluğu, ürünler hakkında doğru ve eksiksiz bilginin sağlanması, tüm alışveriş boyunca doğru hizmetin sunulması, satış sonrası hizmetlerin eksiksiz uygulanması, hep önemle üzerinde durulması gereken konulardır. Mağazalarda yüz yüze yapılan satışı, diğer satış faaliyetlerinden ayıran ana konular arasında, müşterinin yalnızca mantıklı ve yalnızca gereksinimlerini karşılayıcı bir alışveriş peşinde olmaması; iş hayatındaki diğer alışverişlerin aksine, ileri derecede sübjektif olabilen ve psikolojik faktörlerin ağırlıklı olarak rol oynadığı bir alışveriş aktivitesinin söz konusu olması; küçük miktarlarda alışveriş yapılması, anlık kararlarla yapılan, önceden hiç düşünülmemiş alışverişlerin yaygın olması; mağazanın yerinin ve çeşitli fiziksel özelliklerinin çok önemli olması sayılabilir. Mağazacılık hiç durmayan bir çalışmadır. Müşteri daha içeri girmeden başlar, içeri giren müşterinin mağazadan ayrılması ile bitmez, satış sonrasında verilecek hizmetlerle devam eder. 

                                                        MAGAZACILIKTA GÖRSELLİK
Amerika’da alışveriş merkezlerinin ve katlı mağazacılığın ilk dönemlerine dayanan görsel mağazacılığın tarihçesi, Türkiye’de sanıldığından çok daha eski… Çünkü bizler, dünyanın en eski ve en büyük alışveriş merkezlerinden biri olan Kapalıçarşı ve Mısır Çarşısı’na sahip bir kuşağın torunlarıyız. Günümüzde bile dünyanın önde gelen mağaza tasarımcıları ve görsel mağazacıları mutlaka Kapalıçarşı ve Mısır Çarşısı’nı gezer, buralardaki dededen toruna geçmiş ürün sunum tekniklerinden esinlenir, renklerin büyülü dünyasında dolaşırken aynı zamanda Türkiye’nin zengin, hizmete dayalı doyumsuz deneyimlerin paylaşıldığı perakende tarihinin izlerini takip ederler.

Görsel ürün sunumunun onlarca yıldır kullanılan temel teknikleri, ürünlerimizi mağaza içinde müşterilerimize en doğru şekilde göstermek, böylelikle satışı hızlandırmak ve karlılığımızı en üst seviyeye çıkarmak amacıyla kullanılır. 

Tekniklerin birçoğu bayan veya erkek tekstil mağazalarında, ayakkabı mağazalarında, marketlerde, ev ve ev dekorasyonu mağazalarında, eczanelerde, kitapçılarda, pastanelerde, çocuk ürünleri satan mağazalarda vb, tüm mağaza yapılarında kullanılır, değişen sadece görsel mağazacılık tekniklerini kullanarak oluşturduğumuz ürün sunumlarıdır.

TANZİM VE TEŞHİR (MERCHANDISING)
Ürünlerin satış noktalarında (market, bakkal, hipermarket vb.) bulunabilirliği, fark edilebilirliği ve satın alınabilirliğini arttırmak ve kolaylaştırmak için tüketicilere yönelik yapılan her türlü iletişim ve aktivitelerin bütününe Merchandising (Tanzim-Teşhir)  denir.
Satış noktalarında müşteri ile karşı karşıya gelindiğinde iki farklı aktivite dikkat çeker. Talep yaratabilmek ve talebi karşılayabilmek. Satışın sağlanabilmesi için önce talebin yaratılması gerekmektedir. Bunun için en etkili yöntemlerden biri tanzim-teşhir uygulamalarıdır. Tanzim-Teşhir tüketicin satın alma kararını etkilemek, rakibe göre avantaj sağlamak, karlı satışı elde etmek, marka bağımlılığı yaratmak ve alışverişi kolaylaştırmak için yapılır.
Ürünler ne kadar çok satın alınırsa o kadar çabuk tüketilir. Merchandising teknikleri satışı arttırırken, markanın pazar payını genişletmesine de yardımcı olur.

Merchandising çalışmalarının firmaya / markaya sağladığı katkılar genel şunlardır:

  • Kısa sürede satışı sağlar.
  • Stokların eritilmesine yardımcı olur.
  • Marka bağımlılığı sağlar.
  • Markanın satış noktalarında ayırt edilmesini sağlar.
  • Markayı tüketiciye yaklaştırır.
  • Rakibe karşı avantaj yakalanmasını sağlar. 

Merchandising çalışmalarında dikkat edilmesi gereken unsurlar;

  • Doğru yerde doğru kararların alınması,
  • Mağazanın büyüklüğü ile yapılacak tanzim teşhirin doğru orantılı olması,
  • Hedef kitleye ulaşmanın en uygun olduğu zamanların planlanması (Okula dönüş kampanyaları, yaza giriş kampanyaları vb.),
  • Doğru tanzim teşhir elemanlarının seçilmesi, bu önemli görevi üstlenen elemanların çok iyi eğitimli olması,
  • Rafların çok düzenli organize edilmeleri ve doğru ön yüz yapılması,
  • Fiyat etiketlerinin görünür ve doğru olması,
şeklinde sıralanabilir. 

Merchandising çalışması yapmak için seçilecek ajansta bulunması gereken özellikler nelerdir?

Doğru yerde doğru teşhiri yapabilecek, doğru tanzim teşhir elemanını görevlendirebilecek, sahadaki gelişmeleri her türlü teknik araçla doğru ve hızlı bir şekilde takip edebilecek, tüm Türkiye’deki satış noktalarına hakim olabilecek bir ajansın seçilmesi gereklidir.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder