Bu Blogda Ara

Alışverişlerinizde hangi mağazaları tercih edersiniz?

LÜTFEN DİKKAT

kaymakcioglupazarlama.blogspot.com



PAZARLAMA PLATFORMUNA HOŞGELDİNİZ

 

 

M.UFUK KAYMAKÇIOĞLU



Blog Arşivi

18 Haziran 2010 Cuma

MARKET PAZARLAMA DERSİ TEZİ



MARKET PAZARLAMASI                  
KULESİTE ADESE AVM
ADESE ALIŞVERİŞ MERKEZİ

PERAKENDECİLİK VE MAĞAZA YÖNETİMİ

ADESE ALIŞVERİŞ MERKEZİ MARKETÇİLİK SERÜVENİ

Adese Alışveriş Merkezleri’nin marketçilik serüveni; Seydişehir’de 1991 yılında SİMPAŞ (Seydişehir İhtiyaç Maddeleri Tic. A.Ş.) adıyla kurulmuş olan marketin satın alınmasıyla başlamıştır. Adese, merkez adresinde ve unvanında değişiklik yaptığı 1994 yılına kadar SİMPAŞ adıyla faaliyetine devam etmiştir. Zaman içinde önemli değişiklikler yaşayan ve perakende kadrosunda iş gücü yetiştiren market,grubun adeta bu sektördeki okulu olmuştur.

Adese, 1994 yılında 9.600 m² kapalı satış alanı ile Konya’nın ilk ve tek hipermarketini hizmete açarak sektöre iddialı bir giriş yaptı. Adese, Türkiye genelinde ise hizmete açıldığı gün, metrekare büyüklüğüne göre ilk on hipermarket arasındaki yerini aldı. Konya’nın en büyük marketi olan Adese Merkez Mağazası hizmete açıldığı 1994 yılından Kulesite Mağazası`nın açıldığı 2004 yılına kadar hizmetine devam etti.

Adese Merkez Mağazası, düzenlediği kampanyalar ve şok indirimler ile piyasaya
kalitenin yanı sıra fiyat istikrarı sunmuş, kendisinden sonra kurulan birçok markete nitelikli eleman sağlamada da etkin bir rol oynamıştır. Gıdadan beyaz eşyaya birçok ürünün satıldığı bu mağaza daha sonra marka değerini arttırarak Konya ve çevresine şubeler açmıştır.

1.BÖLÜM

1.PERAKENDECİLİK DAĞITIM KARMASI

1.1 MAĞAZA DİZAYNI

*Her grup ürün ayrı ayrı reyonlarda çok çeşitli ve çok sayıda satışa sunulmaktadır.
*Genellikle bütün reyonlarında self servis yöntemi uygulanmaktadır.Hemen her reyonda da personel bulunmaktadır.
*Müşterilerin en kısa zamanda en fazla yeri dolaşabilmelerini sağlayacak biçimde mağazanın düzenlenmesi, malların daha dikkat çekici ve bol miktarda sergilenmesi satışı artırıcı rol oynamaktadır.
*Tezgah çoğu bölümde yoktur. Üzerinden kolayca malın alınabileceği raflar, özel satış gereçleri ve mağaza çıkışında ödeme noktaları vardır

1.2 MAĞAZA KONUM PLANI

Müşterilerin tercih ettiği akış yönleri ve belli bir zaman harcadıkları alanlar kayıt edilmektedir. Mağaza planı ve ürün yerleşimi ile birlikte ele alındığında mağazanın “en iyi ve en kötü satış alanlarını” tespit edilmekte ve bu veriler gerektiği gibi kullanılmaktadır.ADESE mağaza konum planını bu şekilde oluşturmuştur.
Mağaza konum planında dikkat edilmesi gereken diğer önemli konu ise kasa sayısıdır.ADESE AVM de 41 adet kasa var.Müşterinin yoğunluğuna göre açık kasa sayısı değişmektedir.Ayrıca yine müşterinin yoğun olduğu günlerde Express kasa hizmetiyle de kasa önlerinde oluşan uzun kuyruklara son verilmek istenmektedir

1.3 GİRİŞ-ÇIKIŞLAR
Giriş-çıkışlar iki kapıdANsağlanmaktadır.Merdiven bulunmamaktadır.Dünyadaki perakendecilik anlayışına göre müşteri kapıdan alışveriş arabasıyla girdikten sonra hiçbir engele takılmadan alışverişini yapıp,alışveriş arabasıyla aracının yanına gitmelidir anlayışına göre yapılmıştır.

1.4 MAĞAZA İÇİ ULAŞIM

Müşteriler, hazırlanmış sepet ve arabalarla kendi işlerini görürler. İhtiyaç duyulduğu zaman personel kendilerine yardımcı olur.
Mağazada anons sistemi uygulanmaktadır. İndirimler,fırsatlar anons sistemiyle müşterilere duyurulmaktadır.Personel dışarıda olmadığı sürece her yerden anonsu duyabilir.Bu da işlerde zaman kaybını önlemektedir.Yine zaman kaybını önlemek için her departmanın bölüm şefine telefon temin edilmiş.

1.5 YÜKLEME-BOŞALTMA İŞLEMLERİ

ADESE KULE mağazasında yükleme boşaltma işleri forklift ve transpalet araçlarının yardımıyla yapılmaktadır.Depodaki görevliler mal kabul rampasına yaklaşan araçtan ürünleri indirdikten sonra sayımlarını yapıp depodaki bölümlere yerleştirmektedirler.Ayrıca depoda her departmana ait bölümler ayrı ayrı tasarlanmıştır.

1.6 STOK YÖNETİMİ

ADESE;Stok kontrolünde üç konuya dikkat etmektedir. Birincisi, malların zamanında depoya getirtilmesi ve zamanında depodan raflara aktarılması.İkincisi, depoda saklanacak malların hangi şartlarda ne kadar saklanacağının belirlenmesi için gerekli mekan özelliklerinin ve mal miktarlarının belirlenmesi.üçüncüsü ise mal akışının takip edilebilmesi için gerekli kayıtların tutulması.Bütün bu olaylar gerçekleşirken müşteriye rahatsızlık vermemeye dikkat edilmektedir.
ADESE AVM de stok sistemine mal kabul ve bölüm şefleri tarafından ulaşılabilir.Asıl stoklar merkez depoda yapılmaktadır.Her adese ve adesem mağazalarına mal alımı merkez depo tarafından yapılır ve her şubenin kendine ait de deposu vardır.Stok eksiği veya fazlalığı bütün şubelerde izlenebilmektedir.Bu sayede karmaşıklıktan sistemli hale geçilmiştir.

2.BÖLÜM

2. ÜRÜN/HİZMET KARMASI

2.1 ÜRÜN-HİZMET YÖNETİMİ

Ürün-hizmet yönetimi olarak,müşterilerin kapıdan girdikten sonra sorunsuz bir şekilde alışveriş yapıp yine sorunsuz bir şekilde mağazadan çıkmalarını sağlamak amacıyla her konuya dikkat edilmektedir.engelli müşteriler için girişlerde engelli araçları bulunmaktadır.ayrıca kapalı otoparkta da engellilerin araç koyacakları yerler de önceden ayrılmış.
İşletmede yöneticiler ile personel aynı amaca ulaşmaya çalışmaktadır.Amaç üründe de hizmette de daha memnun müşteri ortaya çıkarmaktır.

2.2 İDARİ İŞLER

Departmanlı mağaza olarak çok sayıda mal çeşidi,aynı çatı altında ve ayrı ayrı departmanlarda satışa sunulmaktadır.Mağaza müdürüne bağlı departman müdürleri ve departman müdürlerine bağlı şefler bulunmaktadır



2.3 FİYATLANDIRMA

ADESE AVM fiyat politikası olarak;
- Tek fiyat politikası uygulanmaktadır (Tüm tüketicilere aynı fiyat uygulanması)
- Psikolojik fiyatlandırma uygulanmaktadır ( Küsürlü rakamların psikolojik etkilerinden faydalanma )
- Lider fiyatlandırma uygulanmaktadır (Perakendecinin tüketicileri çekmek için kendi markasını taşıyan malların fiyatını düşürmesi) ÖRNEK:Adese kola,adese bakliyat … vb
- Özel marka fiyatlandırma uygulanmaktadır ( Perakendecinin kendi üretim tesislerinde ürettiği malların fiyatlarını düşük tutması.) ÖRNEK:SELVA makarna
- Fiyat düşürme uygulanmaktadır (Müşterilerin tutmadığı fiyatların değiştirilmesi, normal faaliyetlerden doğan indirimler, promosyon indirimleri)
Fiyatlandırma yöntemi olarak ise;
- Maliyete dayalı fiyatlandırma uygulanmaktadır (Birim satın alma maliyeti üzerine belirli bir birim kar marjı eklenmesi.)
- Talebe dayalı fiyatlandırma uygulanmaktadır(Talep yoğunluğuna göre fiyata karar verilmesi.)
- Rekabete dayalı fiyatlandırma uygulanmaktadır (Rakiplerin fiyatlarının incelenmesi sonucu fiyata karar verilmesi)


2.4 MÜŞTERİ İLİŞKİLERİ YÖNETİMİ

Başlıca amacı müşterilerinin ihtiyaçlarına kaliteli ürün ve hizmetlerle cevap vermek olan ADESE AVM, bu bağlamda müşterileriyle sürekli etkileşimde bulunarak beklentilerin tanımlanmasına, çözümlenmesine ve gelecekteki ihtiyaçların öngörülmesine önem vermektedir.
Markanın öyküsünü ve mükemmeliyetini anlatmak için memnun bir müşteriden daha iyisi yoktur anlayışına sahip olan Adese AVM, CRM alt yapısı ile müşterilerinin alışveriş davranışlarını sistemli olarak izleyen ve sunduğu hizmetleri her geçen gün geliştiren yenilikçi bir firmadır.
Müşterileriden gelen tüm isteklere CRM birimi tarafından geri dönüşüm yapılıp hakkında birebir görüşmeler yapılmakta ve bunların tamamı kayıt altına alınmaktadır. Eğer müşteri Adese Kart kullanıyorsa, kartın kayıtlarında tüm bu işlemlerin geçmişi de kayıtlı bulunmaktadır.
444 0 237 AKTİF OLARAK HİZMETİNİZDE
Müşterilerinin tüm istek ve önerilerine cevap verebilmek ve müşterileri ile karşılaşabilecekleri her noktayı desteklemek amacıyla 2005 yılından beri 444 0 237 nolu Müşteri Danışma Hattı ile aktif olarak hizmet vermekte.

2.5 SATIŞ GÜCÜ YÖNETİMİ

ADESE AVM’nin satış gücü yönetiminin ilk aşamasında belirlenen hedeflere ulaşmak için eylem hattı oluşturmak yer almaktadır.Burada satış elemanları ile yöneticilerin varmak istedikleri nokta belirlenmeye çalışılıyor.İkinci aşamada oluşturulan eylem planını hayata geçirmek ve geliştirmek yer almaktadır.Bunun için ayın belli zamanlarda eğitim uzmanı ve çalışanlar arasında toplantılar yapılmaktadır.Eleman ve yöneticiler bu toplantılarda birbirlerinden ne istediklerini açıklığa kavuşturmaktadır.Ayrıca satış gücü yönetiminde müşteri geliştirmeye de büyük önem verilmektedir

3.BÖLÜM

3. TUTUNDURMA KARMASI

3.1 REKLAM

ADESE AVM,reklamlarını şehrin değişik yerlerindeki billboardlara vermektedir.ADESE AVM bölgesel bir firma olduğu için reklamları daha çok yerel gazetelere ve yerel televizyonlara vermektedir.Bunların yanında Internet reklamına da önem vermektedir.

3.2 PROMOSYON

ADESE AVM de promosyon çalışmaları genelde firma destek elemanları tarafından yapılmaktadır.Tanıtım yapan firma yetkilisi firmasının ürünlerini tavsiye ederek,müşterilerine bazı hediyeler vererek,eğer firma gıda sektöründeyse ürünlerin tadına baktırarak firma satışlarını artırmaya çalışmaktadır.Firma elemanının olmadığı ürünlerde ise bantlama sistemiyle promosyon çalışmaları yapılmaktadır.örn:ürünlere mendil,bardak gibi ürünler bantlanmaktadır.

3.3 HALKLA İLİŞKİLER VE TANITIM

Bildiğimiz gibi günümüzde işletmeler örgütün yaşamını sürdürmesi için giderek artan önemiyle sosyal sorumluluk yaklaşımı olarak örgütsel vicdan rolünü yüklenmek zorundadırlar.Bu anlayışa sahip olan firma yöneticileri yılın bazı günlerinde müşterilere kolaylıklar sağlamaktadırlar.örneğin okul sezonunda indirimlerin olması,kimsesiz çocuklara yönelik yapılan programlar,ramazanda iftar çadırları gibi programlarla sosyal sorumluluk görevini yerine getirmektedir.
Halkla ilişkiler olarak yapılan diğer önemli bir çalışma ise ADESE CARD. ADESE CARD’ın şu an yüz binleri aşan bir kullanıcı portföyü bulunmaktadır. Bu portföy ile oluşan veri havuzundan müşterilerin demografik ve ekonomik bilgilerine, gerçekleştirilen kampanyaların etkisine, geliş periyotlarına ve toplam alım tutarlarına yani sepet analizleri gibi detaylandırılacak tüm tüketici davranışlarına kolaylıkla ulaşılabilmektedir.Ayrıca alışveriş yaparken hem taksit avantajına sahip oluyorsunuz hem de para puanlar kazanıyorsunuz.


ADESE DOST ALIŞVERİŞ’ sloganıyla da müşterilerilerini dost olarak gördüklerini onların iyilikleri için çalışıldığını her zaman vurgulayan firma,müşteri memnuniyetini daha çok sağlamak ve alışverişlerde önceden çıkan sorunları en aza indirmek için MERCEK AVM leri de bünyesine katmıştır.Yeni yapılanmayla birlikte 500 metrekareden küçük mağazalar 'Adesem', büyük alışveriş merkezleri ise 'Adese' adıyla hizmet verecek.sosyal sorumluluk olarak bulunduğu yerlerde iş olanakları da oluşturmaktadır.adese avm ile MERCEK AVM’nin birleşmesi sonucu personel sayısı3 bin 500 lere kadar ulaşmıştır.

3.4 TANZİM VE TEŞHİR

ADESE AVM de tanzim ve teşhire büyük önem verilmektedir.Raf düzenlenirken yapılan bazı çalışmalar:
 Ürünler raflara yerleştirilmeden rafların temizliğine ve sağlam olmasına dikkat edilmektedir.
 Eğer raflar temiz ve sağlamsa rafa önceden yerleştirilen ürünler ön sıraya alınmaktadır.Yani FİFO(first in first out)ilk giren ilk çıkar özelliği uygulanmaktadır
 Rafa yerleştirilecek ürünlerin tozlu, akıtan, etiketi yırtılmış, bombaj yapmış, ve deformasyona uğramış ürünler asla rafa konulmamaktadır. Kusurları giderilemeyen tüm ürünler iade bölümüne kaldırılmaktadır.
 Eski tarihli ürünler öne alındıktan sonra yeni ürünler yerleştirilmektedir
Tanzim teşhirde bazı yerler daha avantajlıdır.Firma görevlileri,ürünleri insert e girdiğinde tanzim ve teşhir yaparken bazı özelliklere dikkat etmektedirler.Bu özellikler:
 Sağ taraftaki reyonlar sol taraftaki reyonlardan daha avantajlıdır.
 Bir reyonun merkez noktası en avantajlı konumdadır. Merkezden sonra en avantajlı bölge merkezin sağıdır.
 Göz hizası ve el hizası arasında kalan bölge diğer alt ve üst bölgelerden daha avantajlıdır.Bunun için ürünler müşterinin ilgisini çekecek tarzda ve görülme açısı en geniş olacak biçimde dizilmektedir.

3.5 VİTRİNLER

ADESE AVM de genelde self servis hizmeti uygulandığı için vitrin sayısı çok sınırlıdır.vitrinler beyaz eşya ürünlerinin olduğu bölümde küçük ev eşyalarını sergilemek üzere teknoloji bölümünde bilgisayar ve cep telefonu.ipod ları sergilemek üzere yerleştirilmiştir


3.6 IŞIKLANDIRMA

Işıklandırma olarak gözü çok fazla yormayan yumuşak ışık tercih edilmiş.Beyaz eşya ve teknoloji bölümünde bulunan vitrinlerin ışıklandırılmasında müşterinin ilgisini daha fazla çekebilmek için daha yoğun ışıklandırma kullanılmış.
Işıklandırma yapılırken dikkat edilen diğer bir önemli nokta ise ürünlerin değerlendirildiği yerlerdir.Bu değerlendirme ürünün tadılması,koklanması veya ürüne dokunulması şeklinde olabilir.Örneğin müşteri bir giysi almak istediğinde öncelikle o giysinin rengi,stili,kumaşın cinsi ve etiketiyle yakından ilgilenir.aynı zamanda seçtiği ürünü üzerinde denemek isteyebilir.Bu tür değerlendirmelerin yapılacağı yerlerde ışıklandırma müşterinin gözünü yormayacak tarzda yani yumuşak olması gerekir.ADESE AVM deneme kabinlerinin ışıkları da bu özelliğe göre ayarlanmıştır.
Müşteriyle ilişkisi olmayan yerler incelendiğinde ışık düzeni,çalışanları yormayacak şekilde dizayn edilmiştir.Florosanlar yerden yeterli derecede yukarı alınmış ve etkisi azaltılmıştır.Ayrıca şef ve yöneticilerin odası gün ışığından yararlanılacak şekilde dizayn edilmiş.Bu sayede hem enerji tasarrufu sağlanmakta hem de çalışanların göz sağlığına dikkat edilmektedir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder